
Program bevezetés előtti interjú Molnár Károllyal, a ProDSP Technologies Zrt. vezérigazgatójával
2024.Aug.7

„Olyan cégre volt szükségünk, aki testre szabja nekünk a megoldást.
Ezért választottuk a Direktort.”
Mivel foglalkozik a cég?
A PRO-DSP autóipari területen dolgozik. Elsősorban elektronikai teszteléssel foglalkozik. Ez elektronikai tesztgépeket, tesztrendszereket készítését foglalja magába.
Vevőink általában olyan autóipari cégek, akik valamilyen elektronikai autóba beépülő elektronikai eszközöket gyártanak. Tehát például Robert Bosch, Continental, ezek hasonló multinacionális cégek, és számukra szállítunk az ő elektronikai termékeik mellé egyedi tesztgépeket, amik a működést tesztelik. Ez egy összetett műszaki feladat, villamosmérnöki, gépészmérnöki és technikusi tudást igényel. Ezen kívül van gyártási feladat is, mivel ezeket az eszközöket le is gyártjuk.
Milyen tisztséget tölt be a cégnél?
Én vagyok a cég egyik alapítója és vezérigazgatója.
Van olyan ügyfél, megrendelő, akikre büszkék?
Igen. Például csak néhány a nagyobbak közül: Bosch, Continental, Valeo, EvoPro, Audi, Jabil, Suzuki.
Mi volt az a probléma, élethelyzet, amelynek során eldöntötték, hogy szükség van egy vállalatirányítási rendszer bevezetésére? Mik voltak az előzmények, amelyek ide vezettek?
Alapvetően a beszerzésünkhöz kapcsolódott a probléma.
Nálunk az egyedi gépekhez az anyagok beszerzése elég komplex feladat, nagyon sokféle anyagbeszerzéssel kell foglalkozunk. Sok projektünk fut párhuzamosan egymás mellett. Igazából mi is, ahogy sokan, Excel alapon kezdtük el, Excel alapon dolgoztunk ameddig lehetett. Ez viszonylag jól működött is, kisebb méretekben. De ahogy nőtt a cég és vele együtt a forgalom is, ezek szisztematikus kezelése egyre komplikáltabbá vált.
Ahogy a forgalom növekedett, egy idő után világossá vált, hogy kell egy olyan támogató rendszer, ami adatbázis alapon működik, és leköveti a beszerzési folyamatokat, illetve a raktározási folyamatokat. Röviden ezek az előzmények.
Jelenleg a gyártásunk még elműködget Excel alapon, ezt most még nem is vezetjük be.
Mik voltak azok a szempontok, amelyek alapján megtalálták és kiválasztották a megfelelő szoftvert? Volt-e már más próbálkozás előtte?
Mi úgy döntöttünk, hogy bevonunk egy külső szakértői csapatot, akik profik a beszerzéssel kapcsolatban. Őket bíztam meg, hogy mérjék fel a piacot, hogy milyen megoldások vannak. Ezután ők összeszedtek kb. tíz hasonló vállalatirányítási rendszert, amik jónak tűntek erre a feladatra. Ezeket szűkítettük le aztán. De végül is a Direktor lett a befutó.
És ennek mi a története?
Érdekes, mert a Direktort nem ez a külső csapat találta, hanem egy másik csatornán kerültünk velük kapcsolatba. És végül mi ajánlottuk a szakértőknek, hogy nézzenek utána a cégnek.
Egy üzleti konferencián vett részt a kollegám, ahol Feri is jelen volt. Ott vették fel a kapcsolatot, ez volt az eredeti kapcsolódási pont. Onnantól kezdve én követtem a Direktor tevékenységét, így jelentkeztem egy meghirdetett workshopjukra.
Milyen volt a workshop?
Az nagyon hasznos volt. Jó emlékeim vannak róla. Úgy érzem, hogy sokat tanultam erről a témáról. Nagyon könnyű ugyanis alábecsülni egy vállalatirányítási rendszer bevezetésének a komplexitását. Arra kaptunk ott egy jó bemutatót, amit én azóta be is építettem a gondolkodásomba. Ezenkívül abban is segített, hogy a Direktor mellett döntsünk, hiszen egyből lehetett látni, hogy értenek a témához, és van gyakorlatuk a bevezetésben.
Ha már itt tartunk, melyek voltak azok a meggyőző érvek, amik alapján végül a Direktorra esett a választás?
Elsőként említeném a referenciákat. Megnéztük, hogy kikkel dolgoztak együtt eddig. Mi mindenképpen olyan megoldást szerettünk volna, amely a mi kicsit speciális területünkön is megfelelően működik. Nézegettünk korábban más szoftvereket is, és többről kiderült, hogy igazából webshopoknak való, vagy kiderült, hogy inkább valamilyen termék sorozatgyártó cégnek való.
Ami a Direktornál meggyőző volt, hogy ott olyan egyedi célgépgyártóknak vagy fémmegmunkálóknak is fejlesztenek rendszereket, akiknek a tevékenysége eléggé hasonlít a miénkre. Tehát, nem egy terméket gyártunk ezer vagy tízezer darabszámban, hanem szinte mindig egyedi projektjeink vannak. Itt konkrétan az éreztük, hogy ezek a referenciák közel állnak hozzánk.
Másik meggyőző érv a rugalmasság. Egyértelmű előnyként azt láttuk, hogy amikor mi konkrétan kijelöltünk egy-két használati esetet, use case-t, azok a Direktorban többé-kevésbé megvannak. A beszerzésnél ilyen volt az ár-összehasonlító modul is. Ez azt jeleni, hogy több alvállalkozótól lehet kérni árat, van egy táblázat, ami összehasonlítja egy kattintásra a kapott árajánlatokat. Tehát pontosan ezt szerettük volna, hogy a rendszer segítse a beszerzőink munkáját. Olyan eszközt kerestünk, ami ezt már tudja, és lehetőleg ne nekünk kelljen ezt lefejleszteni.
Így-is úgy-is nagyon sok minden egyedi dolgot kell lefejleszteni, lehetőleg amit csak lehet, azt ne kelljen fejleszteni csak használni.
Harmadik meggyőző érv az a cég mérete volt. Nem akartunk kockáztatni. Mindenképpen olyan céget keresünk, aki nem egy 3 éve létező, 10 millió forintos árbevételű cég, hanem látszik a méretén, a dolgozók számában, hogy már van múlt mögötte. Így meg lehet bízni abban, hogy még öt év múlva is meglesz. Tehát ha van megfelelő múltja, akkor lesz jövője is.
Ami még fontos volt a végső döntésnél, hogy a rendszer licence-díj mentes. A végén már kettőből döntöttünk. Ott a másik szoftver is elég jónak tűnt, jó volt a szakmai megoldásuk, de végül is a licencdíj miatt jóval kedvezőtlenebb volt. Ezen kívül sokkal több dolog nem volt alapból lefejlesztve náluk. Abban biztosak voltunk, hogy olyan cégre van szükségünk, aki testre szabja nekünk a megoldást.
Végül meg kell említenem szempontok között még egy fontos pontot. Ez pedig a Feri személye. Alapvetően voltak sokkal olcsóbb megoldások is, de azok nem tűntek jónak. Azt gondolom, hogy a Feri személye nagyon sokat számított. Vele úgymond kialakult egy bizalmi jellegű kapcsolat. Már a kezdetektől fogva nagyon szimpatikusnak, megbízhatónak tűnt.
Más cégekkel is tárgyaltunk, de ott ez nem alakult ki ez a jó kapcsolat. Az volt a jellemző, hogy inkább értékesítők jöttek, akiknél nyilvánvaló volt, hogy eladni szeretnének, és nem az én problémámat megoldani.
Az kell, hogy mondjam, hogy az ő személye is kellett ahhoz, hogy a Direktort válasszuk. Feri szívvel-lélekkel képviseli a céget és nem csak terméket akar eladni, hanem segíteni, hogy jól járjunk.
Fontos volt a döntésnél, hogy pl. magyar nyelvű legyen a szoftver?
Nálunk alap volt az, hogy magyar nyelvű legyen, a dolgozóink alapvetően magyarok, és ők magyarul akarnak dolgozni. De mondjuk ez annyira alap hozzáállásunk volt, hogy fel se merül, hogy másik nyelvű legyen, hiszen magyar az adózás, meg a számlázási szabályok is, ezért külföldieket így nem is néztünk.
Milyen nehézségekkel szembesültek a projekt alatt az elején, a bevezetéskor?
Az informatikai háttér, mire összeállt, azért az a vártnál kicsit bonyolultabb volt.
Ezen kívül engem meglepett, hogy mennyi mindent kell és érdemes testre szabni. Tehát én azt hittem, hogy kevesebb egyedi fejlesztésre lesz szükség, meg kevesebb belső egyeztetésre. Bő tájékoztatást kaptunk róla, hogy ez nem fog menni egyik napról a másikra, de ennek ellenére nekem meglepő volt a komplexitás és ennek az időigénye.
Már dolgozunk együtt három-négy hónapja, és még fizikailag nem láttam futni a programot. Ez azért néha aggasztó.
Miben tudnak segíteni a Direktor munkatársai? Át tudják hidalni ezeket a kihívásokat?
Igen, persze, jól kezelik. Megvan egy élő kapcsolat. Most már a rendszergazdánkkal is, meg a beszerzés csoportvezetőtől is, ők napi vagy heti kapcsolatban vannak.
Milyen eredményeket várnak rövid távon a bevezetése után?
Azt várjuk, hogy a beszerzésünk kevesebb hibával működjön. Gyorsabban, átláthatóbban, a raktárkészletet jobban kihasználva használjuk a programot.
Azt szeretnénk látni, hogy a bevezetés után csökkenjen a hibázás, majd a kevesebb hibák javítására eltöltött idő drasztikusan visszaessen. Ezen kívül a kollégák egymást való helyettesítésénél is várunk egy optimalizálást, hiszen ha, egy rendszerben dolgozik mindenki, ott előnyösebb kell, hogy legyen a működés.
Rövidtávon kb. ezeket várjuk.
Hosszútávon milyen eredményeket szeretnének látni?
Hosszabb távon egy olyan működést szeretnénk, ami nem függ a konkrét résztvevőktől, tehát a munkavégzőktől, hanem minden a rendszerben történik. Tehát a rendszert bárki tudja működtetni, és nyilván költséghatékony módon. Tehát az lenne a célunk, hogy a raktározás, raktári költségek, meg a raktárba álló anyagmennyiség csökkenjen. Röviden egy pénzügyi megtakarítás és egy olajozottabb működés lenne az elvárás.
Meglehet, hogy majd egy év múlva újra találkozunk, és akkor majd erről beszélünk, hogy mindez megtörtént-e.
Mik a tervek a jövőt illetően? Milyen feladatokat kell még ezen kívül megoldani?
Tehát akkor most első körben a beszerzéssel kapcsolatos modult vezettük be. Ebben az ideális forgatókönyv az, hogy utána a gyártási tevékenységre is kiterjesszük a rendszert. Vagy esetlegesen a pénzügyi, számlázási vonalra is, mert azt jelenleg egy másik rendszerben történik.
Elképzelhetőnek tartom, hogy a Direktorba áttegyük azt is, de a lényeg az a gyártá. A gyártást jelenleg nem kezeljük ilyen rendszerben, hanem ahogy említettem, projekt alapon, Excel-táblákban történik.
Hogyha a beszerzés jól fog működni, és látszódni fog, hogy milyen előnyei vannak egy ilyen központi adatbázisnak, akkor szerintem a gyártással foglalkozó kollégák maguk fognak rámozdulni, ők maguk fogják azt javasolni, hogy a gyártás is menjen ebben a rendszerben. Jelenleg ezt ők még nem akarják, mert még nem látják ennek a hasznát.
Ha már itt tartunk, milyen a fogadtatás a munkavállalók körében? Van ellenállás?
Nincs. Azért sincs, mert a korábbi megoldás már annyi sebből vérzik, hogy azt hiszem itt most már mindenki belátta, hogy valamit változtatni kell.
De le kell menedzselni a folyamatot, ugye?
Mindenképpen. Van egy kinevezett személy, ő csinálja a napi feladatokat. Például ezt is az említett workshopon tanultam, hogy kell valaki, aki a dedikált felelőse ennek a folyamatnak. Ez jelenleg nem én vagyok, mert én tudtam előre, hogy nem tudok majd annyit foglalkozni vele, amennyit szükséges. Van egy kinevezett menedzser, aki kapcsolatot tart a Direktorral és a projektben résztvevőkkel. Meg kell, hogy említsem, hogy ez a kinevezett személy nagyon elégedett a Direktoros kollégák hozzáállásával, meg ahogy dolgoznak, úgyhogy abszolút pozitív a véleménye, és eredményesnek tartja az együttműködést, optimista a jövőt illetően.
Ez egy remek zárszó. Köszönöm a beszélgetést. Sok sikert a továbbiakhoz!
Kategória: