Interjú Édes Lászlóval, a Metalloy Kft. minőségirányítási vezetőjével
2023.Sep.12
„A cél az, hogy ne csak döcögjön a cég, hanem hogy eredményesen működjön. Ehhez kellett a rendszer.”
Mivel foglalkozik a cég?
A vállalat nyomásos alumínium és kokilla öntéssel, és az ehhez közvetlenül kapcsolódó megmunkálással foglalkozik. Helyileg Szigetszentmiklóson, az ÁTI-Sziget Ipari Parkban található. A dolgozói létszám úgy tevődik össze, hogy kb. 40 fő alkalmazott van, és átlagban 20 fő bérelt munkaerő.
Ön milyen munkakört tölt be?
Én a cég külsős minőségirányítási vezetője vagyok.
Kik a vállalat ügyfelei?
A fő ügyfelek az autóiparból kerülnek ki, de jellemző még a gépipar és az építőipar is.
Mi volt az az élethelyzet, ami szükségessé tette a cégnél a gyártásirányítási rendszer bevezetését?
Igazából az autóiparból származó ügyfelek igénye és elvárása volt a meghatározó. Azt tapasztaltuk, hogy bizonyos dolgokat, mint például a raktározást, a gyártáshoz kapcsolódó folyamatokat már nagyon nehéz lekövetni. Ezért elgondolkodtunk azon, hogy fejlesztésre van szükség.
A rendszer előtt hogyan kezelték a folyamatokat?
Egyszerűen úgy, ahogy alap office eszközökkel meg lehetett oldani. Manuálisan.
Hogyan fogtak neki a megfelelő rendszer kiválasztásának?
Első lépésként az interneten keresgéltünk, többféle megoldásnak utána néztünk. A Direktor honlapja szimpatikusnak, érthetőnek tűnt. Ezután felvettük a kapcsolatot a céggel, és elmentünk egy bemutatóra, ahol megmutatták részletesen, hogyan működik a rendszer, milyen területei vannak, milyen a kezelőfelülete. Mi elmondtuk az igényeinket. Ebből aztán megszületett a cégünkre szabott árajánlat.
Milyen szempontok játszottak szerepet a rendszer kiválasztásánál?
Azt tudtuk, hogy mit nem akarunk. Olyan nagy rendszert nem szeretnénk, mint amilyen az SAP vagy az IFS. Egyrészt az áruk miatt sem, másrészt pedig nem igazán felhasználóbarát egyik sem. Tehát az, hogy felhasználóbarát legyen, mindenképpen fontos szerepet játszott.
A cégnél a rendszert dolgozóknak, műszakvezetőknek, menedzsmentnek egyaránt használnia kell. A legalacsonyabb végzettségű dolgozónak is le kell tudniuk jelenteni az általuk elvégzett munkát, és hogyha ez nem felhasználóbarát, nem tudja mindenki kezelni, akkor nem biztos, hogy ez sikerül. Akkor utána csak a baj van vele. Szóval, ha nem jó a felület, akkor többet ártunk vele, mint használunk.
Külföldi szoftverben egyáltalán nem gondolkodtunk. Bár jól tudunk angolul, de tudtuk, hogy szoftverfejlesztésre is szükség lesz, ezért úgy gondoltuk, hogy legjobb, ha minden kapcsolódó kommunikáció anyanyelven történik.
Ezeken kívül még a megfizethetőség is sokat nyomott a latban. Az ár-érték arányt tekintve nagyon jónak tartottuk a rendszert.
Most hol tart a rendszer bevezetése?
A rendszer jelenleg még tesztfázisos bevezetés alatt van, sőt még fejlesztés alatt is, mert bizonyos modulok már be vannak vezetve, bizonyos modulokhoz még fejlesztés szükséges.
Milyen a kapcsolat a Direktor munkatársaival?
Egyszerűen és konstruktívan dolgozunk. Az eleje talán egy kicsit döcögős volt, de nem miattuk, hanem nálunk, a rendszergazdai felügyeletnél volt egy kis huzavona, valamit nem sikerült feltelepíteni, de már megoldódott.
Kiemelném, hogy a kommunikáció teljesen jó. Van rendszeres kapcsolat, hetente vagy héthetente rendszeres meetingek, egyeztetések, amelyek nagyon hasznosak és építő jellegűek.
Ön szerint mi az a legfontosabb segítség, amit a szoftver nyújt a cégnek?
Ez egy nehéz kérdés, mert kategorikusan egy dolgot se lehet kijelenteni, na ez a legfontosabb. De egy biztos. Lényeg az, hogy ez egy komplex vállalatirányítási szoftver, tehát összességében kell, hogy jól működjön, és akkor támogatja a cég működését is.
Mint ahogy az elején is mondtam: a kiindulópont az volt, hogy az autóipari elvárások indították el a rendszer igényt. Fontos eredmény lesz a visszakövethetőség, a termelés elősegítése, a hatékony raktározás, az átlátható működés, de még a szavatossági időtől kezdve sok minden más. Tehát ezek mind-mind nagyon fontos dolgok, ha ezek hiányoznak, akkor nem teljesítjük az autóipari elvárásokat.
Egyébként, ha nem lettek volna ezek az autóipari igények, a cég mérete talán még nem indokolta volna a fejlesztést. Nagy potenciál van az autóiparban és rengeteg a megkeresésünk, viszont bizonyos dolgokat teljesíteni kell ahhoz, hogy szóba álljanak velünk.
Lehet, hogy a jövőben eldöcögött volna a cég a vállalatirányítási rendszer nélkül is, de hát mégis csak az a cél, hogy ne csak döcögjön, hanem hogy eredményesen működjön és fejlődjön.
Mik a tervek? Mit várnak a rendszer bevezetésétől?
– Egy év múlva azt várjuk a rendszertől, hogy teljesen jól működjön és minden funkció, illetve minden feltétel, amit leegyeztetünk az elején, az mind használatban legyen.
Ez röviden azt jelenti, hogy átlátható működést eredményezzen, ami tovább fejleszti a céget.
Milyen cégnek ajánlaná ezt a rendszert?
Igazából a rendszer alaprészei, alap moduljai bármelyik cégnek hasznos lehet. Tehát egy normál raktározástól a gyártásig, bármilyen cégnek, akinek szüksége van arra, hogy visszakövesse, nyilvántartsa a projekteket. Ahol vannak gépek, folyamatok, raktározás, gyártás, ott ezekből egy komplex rendszert érdemes kialakítani, amire a szoftver ideális.
Azok a részek, viszont, amit kifejezetten nekünk fejlesztenek, azok igazából csak a hasonló cégeknek lehetnek jók. Így például öntödék, műanyag öntödék, acél, alumínium öntödék részére vagy hasonló módon működő cégeknek szívesen ajánlom
Kategória: