Interjú Szilágyi Dániellel, a Gémtech Kft. gyártáselőkészítés vezetőjével

2022.Feb.28

Láttuk a hozzáállásukon, a kérdés feltevéseiken, hogy nem idegen számukra ez a terület, értenek hozzá és van tapasztalatuk

A rendszer hatalmas könnyebbség lesz, sok alkatrész nyomozástól fog minket megkímélni, és rettentően sok időt fog spórolni.

 

Kérlek, röviden mutasd be, mivel foglalkozik a cég!

 

A Gémtech Kft. hegesztett- és megmunkált acélszerkezetek gyártásával foglalkozik. Ezek jellemzően nehéz, vastag lemezekből vagy nagy profil keresztmetszetű szelvényekből épült különféle hegesztett gépalapok, és ezek kiegészítő egységei. Ezen kívül még a daruk különféle egységeinek, illetve a présegységek gyártása is a profilhoz tartozik. Fő terület a nehézgépipar és a nehézgépgyártás.

 

Tudnál mondani néhány nagy ügyfelet, akikre büszkék vagytok?

Nemzetközi partnerek az energia ipar, logisztika és gépgyártás területéről.

 

Neked mi a feladatod a cégnél?

Én a gyártáselőkészítés vezetője vagyok. A fő feladatom az, hogy a gyártás előkészítő kollégáknak a napi munkáját koordináljam, illetve hozzám futnak be a vevői megrendelések is, ami a projektmenedzsereken keresztül érkezik be, akik közvetlenül a vevőkkel tartják a kapcsolatot.

Az előkészítéshez tartozik a megrendelések regisztrálása, nyomon követése, az üzemmel való kapcsolattartás. Igazából a folyamatok tőlünk indulnak ki.

 

Mi jelent mindennapos kihívást az üzemben?

A folyamat nagyon komplex. Egészen az alapanyag beszerzésétől az összeszerelésig. Bele tartozik a darabolás, vágás, megelőző munkálatok, hengerítés, hajlítás, esetleg előmunkálás, és utána pedig a lakatos összeállítás, hegesztés, majd újbóli megmunkálás, szemcseszórás, festés, és akár az összeszerelés része is. Ez főként üzemi szerelést jelent. Úgyhogy gyakorlatilag a folyamat elejétől a végéig lefedjük ezt a szektort.

 

Mi volt az a probléma vagy kihívás, ami miatt úgy gondoltátok, hogy szükséges egy rendszer bevezetése?

Elsősorban a cég növekedése generálta az igényt. Első körben a megrendelési állomány növekedett, ami magával húzta a vállalat többi egységét is. Ezeknek a megnövekedett információknak, adatoknak, folyamatoknak a nyomon követését már egyre nehezebben lehetett kezelni.

 

Tudsz mondani konkrétabb példát rá?

Például nézzük meg az egyes mennyiségek kezelését. Elsőként kezeljük a megrendeléseket, majd az adott termékeket gyártásba adjuk, és azt követően pedig a mennyiségek folyamatokba kerülnek. Mindezek nyomon követése, koordinálása nem kis feladat: melyik termék, milyen folyamatai, éppen hol tartanak, milyen lépés van még hátra, arra mennyi időre van szükség.

Változó az alkatrészek mennyisége, de akár a több száztól a több ezer darabszámos alkatrészekig terjed ez egy-egy termék esetén.

 

Eddig mit használtatok, hogyan kezeltétek ezeket a folyamatokat?

Kicsit kézi vezérléssel mentek a dolgok. Egy táblázatban kezeltünk minden részfolyamatot. Működött ugyan, de már nehézkes volt. Ezen kívül veszélyes is, hiszen az adatok egy részét Excel táblázatban kezeltük, a másik része pedig a fejekben volt eltárolva. És ez utóbbi persze nem túl szerencsés. Pont ezen szeretnénk ezzel a rendszerrel változtatni.

 

Hogyan kezdtétek el felkutatni a megfelelő rendszert?

Volt már több olyan rendszer, ami felől érdeklődtünk, illetve voltak tárgyalások is, megkeresések, és elindultunk egy szoftverrel a kezdet kezdetén, de kiderült, hogy a kezdeti lelkesedés és az ígéretek mégsem teljesen valósok. És ezzel elment egy kis idő.

Utólag úgy gondolom, hogy egy nem működő rendszert szerettek volna értékesíteni nekünk. A cégünkre való személyre szabás, fejlesztés nagyon körülményesnek tűnt, illetve nem is nagyon értették meg teljes egészében a mi működésünket, meg úgy általánosságban ennek a szektornak a működését. Fogalom béli problémák is adódtak, úgyhogy ezzel a szoftverrel leálltunk.

Az ügyvezetőnknek ajánlották a Direktort, és így kerültünk kapcsolatba Feriékkel.

 

Mi alapján döntöttetek végül?

Úgy kezdődött minden, hogy a kaptunk egy jó lehetőséget: elmehettünk kettő hasonló profilú céghez az országban, ahol meg tudtuk nézni a rendszert működés közben, illetve a tapasztalatokat meg tudtuk beszélni a szoftver használóival. Nagyon örültünk a lehetőségnek. Egyrészt láttuk élesben működni, másrészt a személyre szabás minőségét is le tudtuk tesztelni, amivel a korábbi szoftvernél nem voltunk megelégedve.

 

Elmentünk a két vállalathoz. Mindkét cégnél speciális folyamatok voltak, az egyiknél megtaláltuk a mi folyamataink egyik részét, a másiknál pedig azokat a további folyamatokat, ami nekünk is releváns. Tehát a kettőt összerakva, tökéletes képet kaptunk a szoftver működéséről. És ez meggyőzött minket, hogy igen, ez a rendszer alkalmas lesz arra, amire nekünk szükségünk van. Így kezdődtek el a komolyabb tárgyalások.

 

Voltak más szempontok is, ami miatt a Direktor mellett döntöttetek?

Ami számunkra nagyon fontos szempont volt az az említett referencia cégek megtekintése. Másik, ami nagyon szimpatikus volt, hogy a Direktor csapata eljött megnézni, megismerni minket. Személyesen a tulajdonos és a projektvezetésben jártas kolléga eljött, és személyesen nálunk történtek az egyeztetések. Sőt bejártuk az üzemeket, csarnokokat, megnézték a folyamatainkat.

Azt gondolom, hogy ezáltal ők is meggyőződtek arról, hogy a cégünk az ő rendszerükbe illeszthető. Láttuk a hozzáállásukon, a kérdés feltevéseiken, hogy nem idegen számukra ez a terület, értenek hozzá és van tapasztalatuk. Látszott a személyes találkozó alkalmával is, hogy nemcsak a levegőbe beszélnek és dobálóznak a szavakkal.

Annyi kritérium volt még, hogy a rendszer felhasználóbarát, élhető és használható szoftver legyen. Ezek voltak szerintem a fő irányok, ezek határozták meg a végső döntést.

 

Hol tart most a folyamat?

Most ott tartunk, hogy maga a felhasználói környezet már le van telepítve néhány gépre, és már néhány kollégának van hozzá jogosultsága. Elvégezték az alaptanfolyamot, amire szükség van a kezdéshez.

 

Most már eljutottunk arra a szintre, hogy be tudjuk integrálni a megkereséseket és a megrendeléseinket. Ezek a modulok már most működnek. Ezekből tudunk általános gyártásindítást generálni. A felvitt adatokból megrendelés összefoglalókat, visszaigazolásokat és szállítólevelet is tudunk már készíteni, nyomtatni. Tulajdonképpen a folyamat eleje és vége megvan. A folyamat közepe van éppen fejlesztés alatt, ami az igazán nagy falat: ez az alkatrészek kezelése, nyomon követése, alapanyag igényeknek a leadása, azok érkeztetése. Most töltünk egyébként adatokat a rendszer éles részébe és közben pedig a tesztrendszerükben az általuk végzett fejlesztéseket is tesztelni tudjuk. Ezen kívül a visszajelzéseink alapján még tudnak módosítani, vagy akár mi módosítunk. Tehát egyezkedünk folyamatosan, hogy nekünk mi lenne a jó, ők mit tudnak ebből megvalósítani, és ebből próbálunk közösen egy egészet összegyúrni. Ez fut párhuzamosan a háttérben.

 

Ezt nagyon jó dolognak tartom, hogy van náluk egy tesztkörnyezet, amibe úgymond mindenféle dolgot büntetlenül be lehet vinni. És amikor majd ez a tesztkörnyezet élesedik, akkor abba már igazából csak tényleges, konkrét, jól működő adatok kerülnek bele.

 

Mik a visszajelzések eddig a dolgozók részéről?

Eddig az a tapasztalat, hogy elég könnyen megtalálhatóak benne a különféle rögzítéshez használt felületek. Nagyon tetszik, hogy mindegyik modul ugyanazon a logikán alapszik, tehát ha valaki az egyik modult megtanulja használni, akkor nagy valószínűséggel a másik modulokban, is el tud igazodni. Úgyhogy pozitív a visszajelzés, és meg tudjuk találni a helyünket a szoftverben.

 

Pozitív tapasztalat még a szoftverről, hogy látatlanban, ismeretlenül nem engedik rá az embert a különféle felületekre, hanem különféle tananyagok segítségével mindenki oktatásban részesül a használat előtt. Így egy általános rendszerismeretet kaphatnak a kollégák mielőtt belépnének a szoftverbe.

 

Rövid távon mit vártak a bevezetéstől, hogy miben fogja megváltoztatni mondjuk a hétköznapokat?

Mindenképpen azt reméljük és azt szeretnénk, ha gyorsulnának a folyamataink és sokkal inkább naprakész és nyomonkövethetőbb lenne az az információ mennyiség, amire nekünk szükségünk van, amit ki kell nyernünk napi szinten. Tehát mondok egy egyszerű példát. Egyik terméknek az anyaga, alkatrésze beérkezett. Fontos, hogy tudjuk és lássuk, hogy milyen százalékos arányban van itt. Érdemes-e már mondjuk annak a darabolási- vagy a lemezvágási folyamataiba belekezdeni. És ha igen, hogyha érdemes, akkor bizonyos alkatrészek, amik mondjuk ledarabolódtak a fűrészen, vagy kivágásra kerültek a lemezvágó gépen, akkor azok milyen százalékban vannak már alkatrész állapotban. Az üzemnek érdemes-e már belekezdenie az adott termék gyártásába. Illetve tovább megyek: a rendszer tudja, vagy tudni fogja, hogy az adott alkatrészekhez milyen alkatrész megelőző, vagy alkatrészgyártáshoz kapcsolódó folyamatok vannak még hátra. Nem elég, hogy le van darabolva és ki van vágva. Lehet, hogy azt még előtte meg kell hajlítani, vagy hengeríteni kell, vagy fúrni kell rá egy furatot, vagy menetet kell elkészíteni, és csak utána lesz beépíthető a lakatos számára. Tehát a lakatos összeállítás onnantól indulhat. Remélem érthető.

 

Azt reméljük, hogy erre alkalmas lesz a szoftver, és valós adatokat fogunk tudni belőle kinyerni.

 

Hosszú távon mik az elvárások a rendszer bevezetésével?

Mindenképpen azt gondolom, hogy az anyagkövetés és az anyagáramlás folytonossága vagy követhetősége miatt sok fejfájástól fog tudni mentesíteni minket. Ezen kívül a menedzsment is gyorsan és könnyedén fog tudni kinyerni olyan adatokat, amire szükség van, akár a rendelésállománynak akár az egyes folyamatoknak a jobb nyomon követése miatt.

 

Nem beszélve arról, hogy a különféle riportok kapcsán a különféle eredmények kimutatása is hatékonyabb lesz. Szerintem innentől kezdve, minden adatot a rendszerbe kell majd felvinnünk, és végre nem több táblázatban lesz benne, és nem több táblázatból kell majd nekünk ezt összemazsolázni, vagy összeollózni, hanem minden egy helyen meglesz. Riportokkal minden kinyerhető lesz percre pontosan. Ráadásul mindent regisztrál a szoftver, ki az, aki módosította, ki, mikor vitte be az adatot. Eleve az, hogy akinek nincs jogosultsága bizonyos területekhez, az nem fog tudni garázdálkodni adott esetben. Ez is egy nagy kincs.

 

Tehát ad egyfajta kötöttséget is a szoftver, ami szintén jó lesz a jövőben nézve. Mindenképpen egységesebb lesz ettől a vállalat, és szerintem sok-sok utómunkától fog tudni minket mentesíteni.

 

Van még egy nagy pozitívum: a különféle szoftvereinket megvizsgálta a Direktor. Lesz egy automatizmus a rendszerben, így az általunk használható szoftverek között lesz kapcsolat, ami azt fogja eredményezni, hogy például adott pillanatban, amikor egy adott projektre egy adott lemez anyaga ki van vágva, akkor annak az alkatrészei automatikusan, már állapotváltásba fognak kerülni. Így akkor már ezek alkatrésszé fognak módosulni a rendszerben.

Szerintem ez egy hatalmas könnyebbség lesz, sok nyomozás alól fog mentesíteni minket, és rettentően sok időt fog spórolni. Eddig minden jel arra mutat, hogy így is lesz.

Témák:

Kategória: