Otthon – Beszélgetés Barcsik Tamással, a gyártás rendszer termékfelelősével

2020.Jul.1

„A szamárlétra szinte minden fokán álltam.”

 

Mióta dolgozol a Direktornál?

2 és fél éve dolgozom a Direktornál, projektvezető vagyok.

 

Korábban milyen munkakörben szereztél gyakorlatot?

Többféle munkakörben dolgoztam: betanított munkásként kezdtem, voltam hegesztő, később üzemvezető. A szamárlétra szinte minden fokán álltam. Közben mindig tanultam valamit, így jutottam el a műszaki informatikus pályáig. Ez idő alatt sokféle szerszám, gép, berendezés és eszköz megfordult a kezem alatt, volt időm, lehetőségem mélyebben megismerni a fémipari szakmát.

 

Mit csinál tulajdonképpen egy projektvezető? Mi a feladatod?

A projektvezetői feladatkör nagyon érdekes és mindennapos kihívással járó munkakör. Egyszerre vagyok tervező, kivitelező és kapcsolattartó is egyben. Jól beszélem a vevő nyelvét, hiszen ismerem a fémipari szektor minden területét. Jól beszélem ugyanakkor az informatikusok programozói nyelvezetét is, tehát én vagyok az a bizonyos híd az ügyfél és a programozók között.

A projektvezetőnek van egy nagyon fontos szerepe: mégpedig az, hogy megtalálja, beazonosítsa azokat a különbségeket, amikkel a cégek rendelkeznek, hiszen nincs két egyforma vállalat, ezek a különbségek adják a cég egyediségét. Ezen kívül a projektvezetőnek kell a legjobban ismernie azt a rendszert, ami végül átadásra kerül az ügyfélnek.

 

Feladataim közé tartozik a gyártásirányítási rendszer fejlesztése, bevezetése, tesztelése, oktatása, irányítása és ellenőrzése. Természetesen mindez rengeteg ügyfélkommunikációval jár, amit nagyon élvezek.

Sokszor már a szerződéskötés előtt találkozom a leendő ügyfelekkel. Részt veszek az egyedi árajánlat kidolgozásában és a szerződéskötésben. Tulajdonképpen az igény felmerülésétől kezdve egészen az utólagos verzió frissítésig. Nem köszönök el az ügyféltől az átadás-átvételkor sem, ugyanis a bevezetés után is figyelemmel kísérem a rendszer sorsát például személyes találkozók formájában. Így a közvetlen kapcsolat mindvégig megmarad.

 

Melyik feladat áll a legközelebb Hozzád? Melyiket szereted a legjobban?

Hát viccesen szólva, leginkább a projektzáró vacsorákat szeretem. 🙂 De félretéve a tréfát, a munkám nagyon kreatív és változatos. Folyamatos fejlődést jelent. A legjobban azt szeretem, amikor az általam megszerzett tudást és tapasztalatot átadhatom az ügyfélnek egy komplex rendszer formájában úgy, hogy közben az ő problémája is megoldódik. Mindenki jól jár. Ez csodás érzés.

 

Mi jellemző az ügyfelekre? Milyen problémával fordulnak hozzátok?

Így vagy úgy, mindenki rögzít adatokat. Az a kérdés, hogy hogyan. Az ügyfelek egyik csoportja az úgymond teljesen kezdő, aki még semmilyen komolyabb vállalatirányítási rendszert nem használt. Adatokat mentettek, statisztikákat készítettek, de csak kezdetleges szinten.

 

Másik ügyféljelölt a kísérletező típus. Ők többféle programot, alkalmazást használnak, akár 5-6 félét is. Adatbáziskezelőket, táblázatokat, appokat, kisebb szoftvereket. Ők általában akkor keresnek meg, amikor ezeket már képtelenség hatékonyan kezelni és átlátni.

 

Harmadik típusú ügyfelek a reformerek. Ők azok, aki a jelenleg használt rendszert akarják lecserélni. Vagy csalódtak az addig használt programban, vagy kinőtték a régit. Tudják, hogy vállalatirányítási rendszerre szükségük van, és keresik azt az ideális eszközt, ami megoldás az igényeikre.

Emellett egyre több érdeklődő keres meg minket az Ipar 4.0 kapcsán, ami a kkv-k automatizációs és digitalizációs fejlesztését segíti elő.

 

Hogy látod, szerinted mi a Direktor legnagyobb előnye?

Szerintem a legnagyobb erőssége az egyedisége és a cégre szabhatósága. Sokan kezdik a gyártásirányítási rendszerek használatát egy dobozos vagy ingyenes licenccel rendelkező termékkel. De aztán hamar kinövik, vagy rájönnek arra, hogy nem tejesen fedi le az ő tevékenységüket. Ekkor elkezdenek plusz szoftvereket használni, majd a vége az, hogy átláthatatlanná válnak a folyamatok. A dolgozók elkezdik utálni a használatát, mert sokszor már hátráltatja a hatékony munkát.

 

Ráadásul manapság folyamatosan változik a cég környezete és maga a szervezet is, rugalmasnak kell lenni és alkalmazkodni kell a változásokhoz a mindennapokban. A dobozos termékekhez sokszor nincs karbantartás, nincs rendszerfrissítés, így egy idő után nem lesz képes lépést tartani a piaci igényekkel.

 

A Direktor nagy előnye, hogy rendelkezik egy rendszer vázzal, amire lehet építkezni. Mégpedig pontosan olyan folyamatokkal, elemekkel, modulokkal töltjük fel, amilyet a megrendelő szeretne. Így elkerülhetők a felesleges elemek, és biztosan nem marad ki semmilyen fontos részlet sem. Az ügyfél olyan rendszert kap, ami pont az ő cégéhez passzol. A rendszerhez ezen kívül üzemeltetést, karbantartást és garanciát is biztosítunk.

 

Milyen visszajelzéseket kaptok a rendszerrel kapcsolatban?

Az a tapasztalatunk, hogy egy új rendszer hatékony bevezetése nem csak rajtunk múlik, szervezeten belül is szükséges a megfelelő támogatás.

A rendszert a cég minden tagja használja az üzemi dolgozóktól kezdve az menedzserekig. Van, amikor látunk előítéletet a rendszerrel kapcsolatban, de amikor elkezdik használni, sokszor kellemesen csalódnak. Igyekszünk nem csak a vezetőknek vagy az irodai dolgozóknak kedvezni, hanem az üzemben dolgozóknak is megkönnyíteni a munkáját. Ezért minden olyan elemet beépítünk a működésbe, ami gyorsabbá, dinamikusabbá teszi a használatot. Például: érintőképernyő, vonalkód, RFID kártya, stb).

Azt szoktuk mondani: ha valami az eddiginél több munkával jár, akkor még nem végeztünk.

Tehát válaszolva a kérdésre, az esetek többségében lelkes, pozitív visszajelzéseket kapunk a felhasználóktól.

 

Mit csinálsz, amikor nem dolgozol? Mi a hobbid?

Munkaidőn kívül is biztosan agyalok valamilyen informatikai dolgon. 🙂 Leginkább kirándulni és túrázni szeretünk a feleségemmel. Remek alkalom arra, hogy az ember kiszellőztesse a gondolatait és fel tudjon frissülni.

Témák:

Kategória: